“Hoe gaat het met Guus?”, luidde de eerste vraag van mijn zakenrelatie toen ik op bezoek kwam. Onze huisdobbelaar is erg populair, want speculeren is spannend en er is niets leuker dan aan de bar van hole 19 te melden dat je een klapper hebt gemaakt met een calloptie. “Hij is in opgewekte stemming”, kon ik melden. “Heeft door het sterke eerste beurskwartaal goed geboerd met o.a. kooprechten in Aalberts en Deltaas.” “Waar zit hij nu in?”, was onmiddellijk de vraag. “Hij staffelt Post, omdat hij overtuigd is van de kracht van roergangster Herna Verhagen, en hij is tevens begonnen met een belang op te bouwen in KPNnen.” De Daily Mail meldde dat handelaren ons telecombedrijf als overnamekandidaat zien. América Móvil, die nu 28% van de aandelen in bezit heeft, zou een cashbod willen doen ‘ten noorden van drie euro per aandeel’. Carlos Slim betaalde eerder 8,00. Bij 1,67 in de koers kost de december 2014 call uitoefenprijs 1,00 drieëntachtigcent. “En hoe is het met de rest van de jongens?” “Wat denk je?”, antwoord ik. “Mokum is aangetrokken. Ajax is kampioen en Frank de Boer heeft bijgetekend. Daarnaast laten we ons humeur niet meer bederven door de politiek. Wie bij ons Rutte zegt, moet voor straf voor de hele dealingroom koffie halen bij Starbucks. En dan ben je toch gauw drie tienen verder.”

 

Unilever

Mijn relatie lachte en we gingen zijn portefeuille doornemen, waarin Olies en Unies overwogen zijn. “Sem?”, vraagt hij. “Goldman stelt dat ‘veilige’ fondsen inmiddels overgewaardeerd zijn. Die analyse baseren ze op de aantrekkende wereldeconomie.” Hij pakt het artikel en leest voor: ‘Beursfondsen die gespecialiseerd zijn in goederen die consumenten dagelijks kopen, worden vaak gezien als de veilige havens van de aandelenbeurzen, onder het bekende motto: “De mensen blijven.....”. Vul het antwoord zelf maar in “.....eten, drinken, hun haar wassen”. Bij “.....auto’s of tv’s kopen”, klinkt het resultaat al een stuk onlogischer. Feit is dat consumenten niet noodzakelijkerwijs evenveel bier kunnen blijven drinken of nootjes blijven eten. En niet per se van hetzelfde merk. Maar toch. Het is onmiskenbaar waar dat beleggers de afgelopen jaren hebben gekozen voor de grote veilige namen met hoge dividendrendementen (dankzij een riante kasstroom) en een voorspelbare omzetgroei. Dit laatste wordt in onzekere tijden hoger gewaardeerd dan de belofte van hoge winsten in de toekomst.

We kijken naar de UN-kerngetallen basis slot 32,75:

  • 12maands hoog 33,04 op 6 mei j.l.
  • 12maands laag 24,55 op 5 juni 2012
  • 40daags gemiddelde 32,07
  • Dividendrendement 2,97%
  • 12maands totaalrendement 34,1% bij 25,7 in de AEX
  • Koerswinst 19,5.

Ze acteren dus hoog en zijn ‘aan de prijs’. “Maar waarom zouden ze niet hoger kunnen?”, stel ik. “HSBC heeft een koersdoel van 37,00 en in de markt hoor je verhalen over het afstoten van de voedingsmiddelen, te beginnen met margarines. De voedseltak heeft een sterk remmende werking op de groei van zowel het concern als zijn beurskoers en heb je eigenlijk al van waterzuiveraar Pureit gehoord?” “Pureit?”, vraagt hij. “Ja, de nieuwe vinding die miljoenen huishoudens onmisbaar schoon drinkwater biedt. Unilever boort daarmee een wereldwijde markt aan, omdat steeds meer mensen in opkomende economieën zich schoon gebotteld water kunnen veroorloven. In de dealingroom spreken we van ‘de Senseo van Unies’.”

 

Conversie

Ik neem de lijst berekeningen van de dealingroom erbij. In de conversies (aandelen met gekochte put als verzekering en geschreven call voor het rendement) zitten we in looptijd december 2016 en put-uitoefenprijs 28 met call-uitoefenprijs 40. Dus dat zit ‘dicht’ en we kunnen ‘achteroverleunend’ de ontwikkelingen afwachten. In plaats van ‘verse’ stukken kunnen we overwegen kooprechten met bijv. looptijd december 2014 te kopen. Bij koers 32,70 noteert de 30-uitoefenprijs 3,78 waarvan 2,70 dus intrinsiek. Je mist dan wel het dividend, maar minder investering is minder risico en deze call doet bij stijging al snel 1 op 1 mee in de koers van het aandeel. Dan een driepoot (gekochte callspread met een geschreven put) op december 2017: de 30 – 40 callspread met geschreven put 28 kost geen geld, maar brengt direct 43,00 per actie. Bij een koers boven de 40 pak je dus 10 euro zonder investering!..is hoeveel procent?

 

SEM Rendement Certificaten

“Hoe gaat het met de SEM Rendement Certificaten?”, vraagt mijn relatie aan het einde van de bespreking. “Gestadig aan het groeien”, zeg ik. “We moeten nog veel tijd besteden aan de uitleg. Het is een doodsimpel product, maar je moet wel even weten hoe het werkt. Neem bijvoorbeeld het defensieve certificaat ING met een looptijd tot en met december 2013 en een bandbreedte € 4,25 – € 7,75. Dit Certificaat kost nu € 7,41 bij een huidige koers van aandeel ING € 7,02. Zolang de koers tot het einde van de looptijd, december 2013, NIET onder de € 4,20 zakt (een daling van 40,17%) brengt het nog een rendement van 4,59%. Niet de wereld qua rendement, maar als alternatief voor bijvoorbeeld een deposito lang niet slecht, toch? Het aandeel mag dus tot ruim 40% dalen en dan nog krijg je 4,5% rendement met een looptijd van slechts 7 maanden (t/m december 2013).

Mocht je wat ‘offensiever’ ingesteld zijn, kun je ook kiezen voor het Amerikaanse alternatief genaamd: ‘UncleSEM Rendement Certificaat’. Een voorbeeld hiervan is het Certificaat op Hewlett-Packard (HPQ) met een looptijd tot en met juni 2014  en een bandbreedte $ 16,00 – $ 26,60. De huidige koers van Hewlett Packard noteert rond de $ 21,25. De koers mag dus een kleine 25% dalen totdat de ondergrens wordt bereikt. Blijft de koers van HPQ boven de € 16,00 betaalt het Certificaat $ 26,60, een rendement bij de huidige koers van 22,44%. De UncleSEM Rendement Certificaten zijn gewoon te koop in euro’s en staan genoteerd op NYSE Euronext en zijn vrij verhandelbaar.

 

Tevreden nemen we afscheid. Derivaten zijn financiële wondertjes waarbij VOORAF mogelijke winst of verlies bekend zijn.


Afspraak maken?